Despre Realitatea Virtuală (VR) și Realitatea Augumentată (AR)

Realitatea virtuală este un mediu digital generat pe computer, care îți permite să experimentezi o altă “realitate”. Realitatea virtuală te transportă senzorial într-un alt mediu decȃt cel în care te afli fizic. Cu ajutorul acestei tehnologii poți face o plimbare pe Lună, poți vizita un muzeu de pe alt continent, poți vedea un film dintr-un punct de observare aflat în mijlocul evenimentelor sau te poți integra în acțiunea unui joc video, totul fără a părăsi încăperea în care te afli.

A nu se confunda cu Realitatea Augumentată, care are ca scop păstrarea atenției tale în mediul în care te afli și îmbogătirea lui cu elemente digitale. Pe scurt, realitatea virtuală te ajută să explorezi digital o junglă, pe cȃnd realitatea augumentată îți permite să vezi un animal din junglă transpus în sufrageria ta. Realitatea virtuală este un mediu de comunicare relativ nou, a cărui întrebuințări încă se descoperă și se definesc. Domeniile curente de utilizare, precum și direcțiile prevăzute pentru dezvoltare, sunt rezumate în rȃndurile care urmează.

Entertainment: Așa cum am menționat mai sus, filmele și jocurile video sunt un domeniu în care se aplică deja tehnologia, iar un nou capitol îl pot reprezenta transmisiunile VR din cadrul concertelor, a pieselor de teatru sau a emisiunilor-concurs difuzate pe internet sau la TV. După caz, scenariile experimentate în VR pot fi pasive (doar de urmărit) sau pot fi interactive (observatorii pot alege și pot influența desfășurarea acțiunii).

Arhitectură și design: Imaginează-ți cȃt de util este să proiectezi și să amenajezi un spațiu cu unelte digitale, fără să faci tot efortul presupus de deplasarea la fața locului sau de mutarea obiectelor în diferite combinații pȃnă cȃnd ajungi la o formula finală. Mediul VR poate fi folosit și colaborativ în proiecte care au nevoie de “prezența” simultană a mai multor creatori sau factori de decizie.

Training și simulări: Domeniile știintifice, precum cel al medicinei, chimiei, fizicii, astronomiei, domeniul aerospațial și altele, toate pot beneficia de ajutorul realității virtuale dacă ne gȃndim la cei care se pregătesc să exceleze profesional. Studenții de la Medicină pot asista la operații fără să reprezinte factori de risc, piloții pot exersa tehnici uzuale sau situații excepționale, designerii de produs pot personaliza obiecte sau piese, le pot face să lucreze împreună, totul fără costurile propriu-zise de producție.

Turism și expediții: Turismul virtual te poate duce în locuri extreme, precum cel mai îndepărtat punct din Antarctica, pe fundul oceanului sau pe o altă planetă. Indiferent că este un mediu creat pe computer sau un mediu înregistrat cu un device de captură imersivă (vezi serviciile Virtual Tree) te poți transpune, direct din camera ta, în cele mai îndepărtate locuri pe care le-a explorat Omul în toată istoria sa.

Psihologie: Gȃndește-te cum ar fi să îți înfrunți temerile și fobiile, fără să fii nevoit să întalnești propriu-zis situațiile sau elementele declanșatoare ale fricii. Mediile virtuale pot oferi și spații de relaxare, în care te poți deconecta și îți poti calma gȃndurile.

Achiziții importante sau shopping online: Fie că este vorba despre un produs de pe raft sau o casă pe care vrei să o vizitezi în vederea cumpărării, poți fi “acolo” folosind un instrument de explorare VR. Realitatea virtuală poate fi legată și de sectorul de retail foarte eficient, plasȃnd în spațiul digital link-uri directe către paginile de produs de unde obiectele respective pot fi cumpărate online. Găsim că este rost aici de un nou reminder să te informezi despre serviciile Virtual Tree pentru o aprofundare a acestei idei.

Socializare și prezență în spații comune: Cu toate că experimentezi realitatea virtuală din confortul casei tale, nu înseamnă că nu poți fi parte dintr-o mulțime în spațiul pe care îl vizitezi digital. Există spații virtuale care permit interacțiunea între vizitatori și oferă diferite experiențe (ex. activități competitive, socializare, colaborare în proiecte cu scop educațional, lucrativ, etc.).

Realitatea virtuală reprezintă un progres în dezvoltarea tehnologică a umanității și este un capitol care abia începe să fie scris. Totuși, la fel ca în cazul oricărei tehnologii digitale, elementele precum bunul simț, buna credință și responsabilitatea față de propria persoană și față de alți utilizatori, sunt cele care pot transforma VR-ul, dintr-un instrument cu poțential (încă) nedefinit, într-o unealtă de dezvoltare pozitivă a societății în care trăim.

Dacă vrei să discutăm mai multe despre acest domeniu, așteptăm cu drag un semn de la tine.

Pe data viitoare!